Planeat

Príbehy

Mgr. Martin Čupka: „Momentálna situácia odhaľuje návyky a motiváciu klientov“

Mgr. Martin Čupka: „Momentálna situácia odhaľuje návyky a motiváciu klientov“ Naši odborníci

výživový poradca, lektor
špecializácia: športová výživa

Mgr. Martin Čupka je našim dlhoročným kolegom, lektorom nutričnej aplikácie Planeat a poradcom so špecializáciou na športovú výživu a manažment vrcholových športovcov. Vyspovedali sme ho, akým spôsobom pracuje v tomto období, a či sa mu darí inšpirovať a motivovať svojich klientov.

Aký je v súčasnom období „koronakrízy“ tvoj denný režim?

Do kancelárie to mám 2 minúty, avšak pracujem na 80 % z domu. Takto to bolo často aj pred krízou. Snažím sa držať pevný režim, keďže ako vieme, home-office prináša slobodu, ale je náročnejší na koncentráciu. Po zobudení, krátkom cvičení a káve si sadám za stôl a začínam najdôležitejšou úlohou dňa.

Experimentujem s appkami na záznam odpracovaného času, keďže doma číhajú nástrahy prokrastinácie. Všetky konzultácie a stretnutia smerujem na poobedie alebo podvečer a ešte pred západom slnka stíham vlastný tréning (momentálne najviac beh a in-line).

Vnímaš aj pozitíva tohto obdobia vzhľadom k tvojej práci?

Samozrejme a viacero! Striktne domáca príprava jedla = ušetrené peniaze za kávičky a reštaurácie. Sám vnímam prípravu jedla ako formu meditácie, kedy si dobre triedim myšlienky. Toto obdobie buduje nové návyky domáceho stravovania aj u klientov a verím, že to má pozitívny dopad. Kríza prirodzene odhaľuje schopnosť adaptácie a odhaľuje nové možnosti ako sa uplatniť. Momentálne smerujem väčšinu svojho času do budovania nových online produktov.

Akým spôsobom riešiš teraz poradenstvo klientov? Sú klienti ochotní prejsť prirodzene do online priestoru, alebo vnímaš isté odcudzenie či zmenu u klientov?

Využívam videohovory a prispôsobil som si na túto formu aj vstupné konzultácie či opakované koučingové hovory. U viacerých klientov som si všimol, že aj pri možnosti osobného stretnutia v Liptovskom Mikuláši preferujú možnosť online stretnutia. Je možné, že do budúcna bude práve toto preferovaná forma komunikácie.

90 % mojich klientov tvoria športovci, ktorí neustále trénujú avšak vďaka zrušeniu pretekov je práve teraz priestor na experimentovanie s jedlom.

Akým spôsobom dokážeš motivovať svojich klientov, aby dodržiavali svoje nadobudnuté návyky, pokiaľ ostali doma napríklad s deťmi?

Takéto prípady riešim jednoducho. S každým klientom si stanovíme formu „odmeny“ (činnosť, hmotná či nehmotná vec), ktorú si dopraje po splnení povinnej „kvóty“ (návyku). Ide o jednoduchý model, kedy odmena príde až po splnení (novej alebo menej príjemnej) úlohy, ktorá pozostáva z cvičenia vyplývajúceho z vyššieho cieľa. Toto môže byť napr. každodenné 15 min. cvičenie, porcia zeleniny k obedu a večeri, jedenie v pokoji alebo iné.

Treba povedať, že momentálna situácia odhaľuje návyky a motiváciu klientov. Niekto nemá problém vystáť 2 hodinový rad pred McDonaldom, no iní, uvedomelejší konečne vidia vzorec a súvislosť medzi vlastnou zodpovednosťou, jedlom a imunitou.

Som presvedčený, že ten kto tvrdo maká počas krízy, ten sa stane po kríze silnejší.

Aj športovcov nabádam k tomu, že teraz je čas robiť kroky pre náskok pred konkurenciou. Toto nie je čas na prázdniny pred televízorom pri seriáloch. Poradenstvo je služba ako každá iná, a čo človek zaseje, to bude žať. Som presvedčený, že ten, kto tvrdo maká počas krízy, ten sa stane po kríze silnejší.

Samozrejme treba hľadať iné a nové spôsoby ako pomáhať ľuďom a doručovať klientom hodnotu. Som veľmi vďačný, že napríklad oproti trénerom máme výhodu, kedy vieme obsluhovať klientov na diaľku prakticky úplne plnohodnotne.

Planeat

Pri množstve energie, ktorú dávate do športu, musíte mať správne nastavenú aj stravu. Bez toho zo seba nedostanete maximum.

Zistiť viac